Information inför omröstningsmöte 19 jan

Installation av laddboxar för elbilar

Laddgruppen har nu tagit fram ett förslag för installation av elbilsladdning i våra garage, detta kommer vi att rösta om på omröstningsmötet 19/1-2023 kl 18.30 i Mölndals cykelklubbs klubbstuga. Det är viktigt att så många som möjligt röstar. Har du inte möjlighet att delta kan du fylla i en röstsedel och lämna till styrelsen eller en granne att ta med.

Förslaget utgår från en offert från Assemblin och i där ingår laddboxen Easee Charge.

I förslaget ingår förstärkt elinfrastruktur i garagen, uppsäkring gentemot elnätet, installation och driftsättning av sammanlagt 36 elbilsladdare i alla garage.

Detta kommer innebära en kostnad på runt 19 300 kr för varje hushåll som ska betalas till samfälligheten under våren.

Målet är att elbilsladdningen ska vara på plats innan sommaren.

Nedan finns mer utförlig info, som du även hittar på https://www.diamantvagen.se/ Har du ytterligare frågor får du gärna maila dem till rebecca.sinnerstedt@gmail.com så kan vi försöka besvara dem innan alternativt ta med dem till mötet.

Frågor och svar

Varför gör samfälligheten detta?

Elbilar blir allt vanligare, under 2022 var 31 % av alla av alla nya bilar som såldes elbilar. Eftersom det är samfälligheten som äger garagen är det samhälligheten som behöver möjliggöra elbilsladdning för medlemmarna. Styrelsen har länge fått frågor om detta och ser därför att det är något vi behöver lösa.

Långt ifrån alla kan ladda sin elbil på jobbet och att förlita sig enbart på snabbladdare blir både dyrt och tidskrävande. Att kunna ladda hemma är viktigt för att man ska kunna ha elbil.

Diamantvägen byggdes som ett bilfritt område, vilket innebär att man endast får köra in med bil på gångbanorna i undantagsfall, till exempel för avlastning av sådant som är för tungt att bära från parkeringen. Man får inte stå parkerad inne på området då det kan försvåra för utryckningsfordon. Det är alltså inte möjligt eller godkänt att köra in på området och parkera vid sitt hus och ladda, som hade varit en enklare lösning för vissa hushåll.

Eftersom det är samfälligheten som äger garagen, elinfrastrukturen och har en gemensam elräkning så är det inte heller möjligt för enstaka personer att installera en laddbox själv i garaget.

Elbilsladdning är helt enkelt något vi behöver fixa gemensamt för att det ska bli hållbart, långsiktigt och elsäkert.

Varför sätter vi in laddboxar i alla garage?

Anledningen är att det billigaste alternativet. Man får nämligen ett bidrag på 15 000 kr per laddpunkt. Samtidigt är den största kostnaden för elinfrastrukturen och den kostnaden behöver vi betala oavsett hur många som vill ha en laddbox. Kostnaden för elinfrastruktur utan laddbox är ca 33 000 kr per hushåll.

Vi var först inne på att endast de som var intresserade av laddbox skulle få det, men när vi insåg kostnadsskillnaden tog vi i stället fram det här förslaget.

Varför måsta alla betala?

Eftersom installationen görs på vår gemensamhetsanläggning som alla äger och är något alla tjänar på behöver alla bidra till investeringen. Man äger inte sitt garage och kommer inte äga sin laddbox (läs mer nedan) utan man gör en punkt-inbetalning för att samfälligheten ska kunna göra den här investeringen.

Även om du inte planerar att använda laddboxen så får du eller framtida bostadsägare möjlighet att göra det. Det ökar också värdet på allas enskilda bostäder.

Vad gör jag om jag inte har 19 300 kr?

Har du inte möjlighet att betala in hela summan samtidigt vill vi att du pratar med någon ur styrelsen så kan vi titta på en lösning. Vi är måna om att kunna genomföra detta och kan till exempel lägga upp en avbetalningsplan. Detta gör vi dock endast i undantagsfall.

Samfälligheten har råd att ligga ute med kostnaden för några enstaka hushåll, men för att ha råd med investeringen behöver de allra flesta betala in hela summan direkt.

Vilka fördelar finns med att installera laddboxar?

Den främsta fördelen är såklart att möjliggöra elbilsladdning. Även om du inte har behov av det i nuläget kanske du behöver det några år framåt i tiden. Detta är en långsiktig investering med en förstärkt elinfrastruktur i våra garage.

Det ökar värdet på våra enskilda bostäder och gör dem mer lättsålda. Enligt en Sifo-undersökning från i våras på uppdrag av laddoperatören Eways vill tre av fyra svenskar ha en laddlösning för elbil på plats när de flyttar till en ny bostad. Tre av tio är beredda att betala mer för bostaden om detta finns. Om det inte finns en laddlösning, och det är krångligt att få en sådan på plats, skulle en av tre (32%) tveka att flytta till bostaden. 

Laddboxarna uppmuntrar fler att parkera i sitt garage. Det är ofta väldigt trångt på våra parkeringsplatser utomhus, då det finns färre platser än hushåll. Det är ibland svårt att få en parkeringsplats och det är många som fått p-böter på senare tid. Därför är det viktigt att fler bilar parkeras i garagen. Laddboxarna uppmuntrar till detta. Då finns det även plats för besökare.

Det är viktigt för elsäkerheten. Vanliga uttag är inte gjorda för den höga belastning som elbilsladdning innebär, för att ladda säkert behövs därför en laddbox. Vi behöver också en laddbox för att se hur mycket varje person laddar och ska betala för.  

Vilka nackdelar finns med att installera laddbox?

Alla är inte intresserade av att ha en laddbox i sitt garage, och det innebär en kostnad för alla. Vi kommer också behöva uppgradera vårt elnätsabonnemang vilket innebär en ökad fast kostnad för föreningen (läs mer nedan). Laddboxen kommer sitta och ta plats i garaget, som tur är den väldigt liten. Själva installationen kommer under en kort tid innebära lite krångel, till exempel att man tillfälligt behöver parkera sin bil någon annanstans.

Hur ser tidsplanen ut?

Målet är att installationen ska vara klar innan sommaren. Första steget är att Ellevio ska godkänna att vi kan säkra upp vårt elabbonemang, och det är osäkert hur lång tid det kommer ta. Efter det kommer Assemblin kunna genomföra installationen på cirka en månad. Tjälen i marken behöver dock ha släppt för att grävarbetena mellan garagen ska kunna göras.

Om förslaget godkännes på årsmötet kommer vi att kontakta Assemblin som i sin tur skickar in en anmälan om uppsäkring från Ellevio.

Parallellt gör vi en ansökan om bidraget Ladda bilen från Naturvårdsverket för att vi är säkra på att vi kan få det innan vi startar installationen.

Vi uppskattar att vi kommer att lämna ut inbetalningskort till hushållen under mars månad, men det är väldigt svårt att säga exakt.

Kommer man kunna koppla in annat än elbilar i uttagen?

Tyvärr kommer det inte vara möjligt. Vill du till exempel dammsuga bilen får du använda det gamla eluttaget.

Hur ser den sammanlagda kostanden ut och hur finansierar vi det?

Kostnaderna är beräknade ink moms.                                                                                        Sammanlagt

Elinfrastruktur                                                                                                                                  773 750 kr

Laddboxar 8195 kr styck                                                                                                                 295 000 kr

Sammanlagd kostnad laddbox och installation                                                                          1 068 750 kr

Driftsättning 495 kr per laddbox                                                                                                 17 820 kr

Uppsäkring 63 A – OBS en uppskattat kostnad                                                                           150 000 kr

Bidrag Ladda bilen 15 000 kr per laddbox                                                                                   540 000 kr

Kostnad att betala efter bidrag: 19 349 kr per hushåll                                                             696 570 kr

Eftersom det tar cirka tre månader för oss att få laddbidraget efter att installationen är gjord, kommer vi att ta ett korttidslån från vår bank som motsvarar bidragskostnaden. Räntekostnaden som tillkommer för detta kommer samfälligheten stå för.

Anledningen att vi tar ett korttidslån och inte ett långtidslån för hela kostnaden är att vi som samfällighet får högre räntor än privatpersoner eller bostadsrättsföreningar, den lösningen är helt enkelt för dyr.

Kommer det innebära en månadskostnad?

Det är först när du vill börja använda laddboxen som du kommer att få betala en månadskostnad. Så länge du inte aktiverar den så behöver du inte betala något ytterligare efter installationen. När laddboxen är aktiverad betalar du en månadskostnad på 49 kr.

Hur funkar betalningen för elbilsladdningen?

Assemblin erbjuder Assemblin Charge, ett betalsystem som gör det möjligt för samfälligheten att sköta betalningen på ett smidigt sätt. Du har en app där du kan sätta i gång laddningen och följa hur mycket du laddar. Du betalar per kWh plus en månadskostnad på 49 kr (som vi dock slipper de första 36 månader från installation) och en kortavgift på 5 % av beloppet du debiteras för den månaden. Om du till exempel har laddat bilen till en kostnad på 151 kr plus 49 kr i månadsavgift så får du betala 5% på det i transaktionsavgift, alltså sammanlagt 210 kr.

Varje månad får du en räkning via appen som du betalar. Den summan förs sedan över till samfälligheten som i sin tur betalar elräkningarna (där förutom elbilsladdningen även annan elektricitet som gatljus mm ingår).

Vad kommer det att kosta att ladda?

Samfälligheten sätter själva en kostnad per kWh som ska täcka elnäts- och elhandelskostnaden som laddningen innebär. Där ingår både den rörliga elnätsdelen och elhandelsdelen, plus en del av den fasta månadskostnaden för elnät och elhandel. Vi planerar att utgå från ett rekommenderat pris från SCB som bygger på föregående månad när denna kostnad sätts.

Assemblin Charge tar som sagt en månadskostnad på 49 kr/månad för tjänsten och en kortavgift på 5 % på debiterat belopp.

Hur går laddningen till?

När du vill börja använda laddboxen kontaktar du styrelsen som aktiverar din laddbox. Du kopplar in din elbil i ladduttaget och med hjälp av en app eller en tagg sätter du i gång laddningen av elbilen.

När din laddbox är aktiverad så har du en månadskostnad, men du kan säga upp eller pausa ditt abonnemang med en månads uppsägningstid, säg direkt till styrelsen så löser vi det.

Finns det någon garanti?

2 år för laddarna och 5 år för arbetet.

Varför valde ni laddboxen Easee Charge?

Det var ett billigt men samtidigt bra alternativ som innehåller de funktioner vi behöver, till exempel lastbalansering. Laddboxen kommer att ha en 4G anslutning. Dessutom är den liten, snygg och smidig.

Vem kommer äga laddboxen?

Samfälligheten kommer att äga laddboxen, precis som samfälligheten äger ditt garage. Det innebär att du inte kan ta med den om du flyttar, du får inte heller själv göra ingrepp på den utan att prata med styrelsen. Det innebär också att det är samfällighetens ansvar att byta ut den om den skulle gå sönder.

Får samfälligheten göra detta enligt anläggningsbeslutet?

En samfällighet skapas för att förvalta en eller flera gemensamhetsanläggningar, i vårt fall bl.a. garage, lekplatser och gångvägar. Vad som ingår i gemensamhetsanläggningen styrs av ett anläggningsbeslut som finns hos Lantmäteriet.

Det har länge diskuterats om samfälligheter får installera elbilsladdning om det inte uttryckligen står i anläggningsbeslutet. Men i våras kom ett domstolsbeslut där en samfällighet fick möjliggöra elbilsladdning då det räknas som en del av elinfrastrukturen som omnämns i anläggningsbeslutet.

I vårt anläggningsbeslut står det att el och elinfrastruktur ingår i gemensamhetsanläggningen, och därför anser vi att vår samfällighet får göra detta.

Vilken säkring kommer vi att öka till och kommer elen att räcka?

Idag har vi ett elnätsavtal med 16A säkring. Vi har valt att öka till 63A i första hand, men installerar elinfrastruktur som möjliggör att vi skulle kunna säkra upp till 125A i framtiden.

Anledningen är att det är en stor skillnad i månadskostnad för elnätet mellan 63A och 125A, och de första åren kommer långt från alla att vilja ladda. Vi kommer att ha en lastbalansering som innebär att den effekt som finns fördelas på de bilar som laddas samtidigt. Laddas bara en bil så får den all tillgänglig effekt, men laddas sju bilar samtidigt så sprids den ut mellan dem. Eftersom bilarna ofta står still en längre stund, till exempel över natten, så kommer det finnas gott om tid för bilarna att bli fulladdade ändå. Lastbalanseringen görs per säkringsgrupp, så 7-15 laddboxar lastbalanserar mot varandra.

Den dag vi upplever att 63 A inte längre är tillräckligt så kommer vi att titta på att öka säkringsnivån.

Hur blir det med elnätskostnaden som ökar?

Elnätskostnaden består av dels en rörlig kostnad per förbrukad kWh, dels en fast månadskostnad. När vi ökar till 63 A kommer vår fasta kostnad att öka från 310 kr/månad till 1 685 kr/månad.

Denna kommer till viss del att betalas av elbilsladdningen, men är det bara enstaka personer som laddar så är det inte rimligt att de ska betala hela den summan då vi måste säkra upp för att möjliggöra laddning inte bara nu utan även framöver. Då betalas resten av summan av samfälligheten med vår ordinarie föreningsavgift.   

Spelar det någon roll när man laddar?

I dagsläget har samfälligheten ett vanligt rörligt elavtal och därför spelar det ingen roll kostnadsmässigt när man laddar. Passa på att ladda när du vet att din elbil kommer stå still en längre stund, du kan även ladda ofta och lite.

I framtiden kanske vi kan titta på ett timprisavtal, i så fall skulle det vara bra att ladda bilen på natten då elen är billigare. Idag finns det dock ingen lösning där varje enskild föreningsmedlem får betala timpris för när de laddat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait